Het avontuur zit erop! - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Astrid en Karen - WaarBenJij.nu Het avontuur zit erop! - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Astrid en Karen - WaarBenJij.nu

Het avontuur zit erop!

Blijf op de hoogte en volg Astrid en Karen

05 Februari 2016 | Thailand, Phuket

Hallo allemaal,

Ons laatste reisverslag vanuit Thailand. De reis zit zit er bijna op, maar wij hebben eerst nog wat leuke reisverhalen wat wij met jullie willen delen.

Eenmaal aangekomen in Bangkok met de nachttrein, hebben wij zoals gezegd een Thaise kookcursus gevolgd. We hadden hier tenslotte een hele dag en die wilden wij goed besteden. Het was gelijk een warm welkom, Thaise thee (lekker bitter, maar oke) met Thaise koekjes. De kookschool (Sompong Thai Cooking School) zag er erg gezellig en schoon uit. Eerst hebben wij met ons groepje de markt bezocht waar wij uitleg kregen over de verschillende producten die gebruikt worden voor het eten. Daarna kon het koken beginnen. Wij hebben verschillende gerechten gemaakt, o.a Phanaeng curry paste, Papaya salad, Pad Thai en sticky rice met mango. Natuurlijk mochten wij alles zelf opeten, dus we zaten goed vol.
In de avond hebben wij de nachttrein naar Surat Thani genomen (richting het zuiden). Vanaf daar zijn wij met een minibusje verder gereisd naar Khao Sok National Park. Onderweg leerden wij de Nederlandse Anne kennen, ze besloot om bij ons resort een bungalow te boeken. Ons resort was super mooi gelegen, aan de rand van het nationaal park, aan de rivier met fijne dierengeluiden om ons heen. Die middag zijn wij met ons drieën de omgeving gaan verkennen. We hebben heerlijk gekletst aan de rivier, genoten van de zon en daarna een verfrissende duik genomen in een zwembad. De volgende dag hadden we een tweedaagse jungletour gepland staan in het Khao Sok National Park. Wij werden 's morgens opgehaald met een minibusje die ons na een uur rijden afzette bij de pier. Daar vormden wij met 12 mensen een groep voor deze twee dagen en hadden wij een hele leuke gids, genaamd mister 2. Vanaf de pier was het uitzicht al prachtig, maar toen wij eenmaal midden op het gigantisch meer vaarden, met prachtige limestone rotsen om ons heen, leek het net een droom. Whauw dit was echt geweldig mooi! Na een uur varen kwamen wij aan bij de floating bungalows (drijvende hutjes op het water). Dit was onze slaapplek voor de nacht. De hutjes zijn basic. Een matras zo hard als steen en een klamboe. Dikke prima, want de locatie was super! Wat een mooi uitzicht. Het eerste wat wij ook deden was een heerlijke duik nemen vanaf je bungalow in het meer. Na een stevige lunch zijn wij met de eerste jungletocht begonnen. De jungletocht duurde een aantal uur. Na een tijd wandelen kwamen wij uit bij een grot. Nou dit was wel een hele ervaring zeg. De veiligheid is hier ver te zoeken. Zonder enige bescherming, in je bikini en met een hoofdlamp op liepen wij de donkere grot in. Je moest goed kijken waar je liep (zover dat kon), want er lagen overal stenen op de grond. Ook moest je uitkijken waar je je handen ging neerzetten want ee zaten echt mega spinnen op de wanden! Al snel stonden wij na een gevaarlijke afdaling tot onze nek in het water. Best eng! De tocht door de grot duurde 1 uur, het was soms wat spannend, maar het was een geweldige ervaring! Nadat wij de grot uit waren vertelde de gids ons nog eventjes dat hier tien jaar geleden een groep van tien toeristen zijn omgekomen omdat het water te hoog stond in de grot. Nou lekker dan... Sindsdien is de grot gesloten tijdens het regenseizoen. Vervolgens liepen we in de jungle weer terug naar onze boot die ons weer terugbracht naar onze slaapplek. Daar hebben wij lekker gezwommen en gegeten, waarna wij in de avond een nightsafari hebben gedaan in de boot. Dieren spotten! Het wakker worden de volgende ochtend was echt genieten! Wat een uitzicht, midden op dat meer, in dat hutje, whauw! Om 7.00u begon de ochtendsafari in de boot (wederom dieren spotten), waarna wij na een ontbijtje begonnen aan onze tweede jungletocht waarvoor wij iets verder moesten varen. We moesten een hele klim omhoog maken en tussendoor stopten wij regelmatig zodat hij ons dingen kon uitleggen over de natuur. Aan het eind was er een grot waar wij zijn ingegaan (nu zonder water). Ook deze grot zat weer vol met vleermuizen en spinnen. Vervolgens liepen wij de weg weer terug door de jungle en werden onze buiken weer gevuld met Thais eten en vers fruit. Altijd goed na twee dagen trekken door de jungle. Daarna zat onze jungletour er alweer op en gingen we met de longtailboot terug naar de pier. Die avond hebben wij weer heerlijk geslapen in een bungalow. Mocht je besluiten om naar Thailand te gaan (buiten het regenseizoen), dan is het Khao Sok National Park echt een aanrader!

Na een lange reis met auto en boot kwamen wij aan op het eiland Koh Samui. Hier hadden wij een hutje op het strand. De eerste dag was het mooi weer, maar de tweede dag waren er dikke overstromingen. De zandzakken moesten er aan te pas komen. We hebben ons deze dag moeten vermaken met ons boek. Na Koh Samui zijn wij met de ferry vertrokken naar Koh Panghan. Hier was het beter weer, maar met nog veel bewolking. Er was nog maar weinig over van de stranden vanwege het weer, erg jammer. Van dit eiland hadden wij ook iets meer verwacht, het was een beetje dood op het moment dat wij daar waren. We zouden hier één nacht blijven, maar hebben hier twee nachten van gemaakt. Koh Tao hebben we overgeslagen en dat was maar goed ook. De dag dat wij het eiland gingen verlaten regende het enorm! Eenmaal aangekomen in Krabi Town klaarde het weer op. Na een nacht in Krabi zijn wij de volgende dag naar Ao Nang beach (15 min van Krabi) gegaan. Hier zijn wij twee dagen verbleven, waarvan wij 1 dag met de boot naar Railey beach en Phra nang beach zijn gegaan. Dit is echt een paradijsje. Ao Nang is super gezellig, lange boulevard en veel leuke tentjes. Ons verblijf was in Payang bungalow. Iedereen die hier verbleef, inclusief het gezin wat het runde, het was één grote familie.
De volgende ochtend zijn wij naar Koh Lanta gegaan. Super mooi en zeer relaxte sfeer. Helemaal geen drukke stranden! We zaten op Klong Khong beach, hier zitten alle leuke barretjes en accomodaties aan het strand. Die avond kwamen wij (zonder dat wij het wisten) de twee Duitse meiden tegen waar wij in Pai (noorden van Thailand) mee zijn opgetrokken. En ja het was weer zo gezellig dat wij besloten om de volgende dag gewoon weer een scootertje te huren en Koh Lanta te gaan verkennen. Vele mooie stranden/baaitjes bezocht. Onderweg tijdens onze stop kwamen wij ook nog eens Floris tegen waar wij in Australië in één van onze eerste weken mee zijn opgetrokken. Haha de wereld is klein!

Na twee dagen Koh Lanta (Wat super relaxt was) zijn wij vetrokken naar Koh Phi Phi. Hier zijn wij drie dagen verbleven in een resort met een privestrand. Genieten!! En nee, we hebben niet alleen geluierd in de hangmat, maar wij zijn ook 1 dag wezen hiken om het uitzichtpunt van Koh Phi Phi te zien. Vanaf ons resort was dit een hele tocht. Zoveel zweet hebben wij nog nooit gezien. Daarnaast hebben wij ook nog gesnorkeld waar wij een aantal mooie visjes hebben gezien. Het eiland was erg mooi, maar vergeleken met Koh Lanta erg toeristisch, meer Engelsen dus meer Party). Vandaag zijn wij aangekomen in Phuket waar wij deze laatste drie dagen verblijven.

Maandag begint onze reis terug naar Nederland. Wij kijken er naar uit om iedereen weer te zien! Het was erg leuk dat jullie ons via deze blog hebben gevolgd, wellicht halen jullie er nog wat tips uit voor jullie eigen avontuur. Tot snel!!