Van Fraser Island tot Nelson Bay - Reisverslag uit Nelson Bay, Australië van Astrid en Karen - WaarBenJij.nu Van Fraser Island tot Nelson Bay - Reisverslag uit Nelson Bay, Australië van Astrid en Karen - WaarBenJij.nu

Van Fraser Island tot Nelson Bay

Blijf op de hoogte en volg Astrid en Karen

25 November 2015 | Australië, Nelson Bay

Hoi allemaal!

Tijd voor een nieuw reisverslag, want we hebben al weer veel dingen meegemaakt en gezien. We zijn geëindigd met het verhaal dat we met de auto naar de garage moesten. Het dingetje wat afgebroken was van de versnellingsbak bleek erg makkelijk te maken zijn, het koste de monteur nog geen 15 minuten. Beetje lassen en klaar. Wij vroegen gelijk of ze nog even naar de remmen wilde kijken, want die maakten een raar geluid. Wat bleek de remblokken waren totaal versleten. We besloten de volgende dag terug te komen bij de garage om onze remmen te laten maken. Ze nodigde ons daarbij gelijk uit voor een bbq in de avond met de jongens van de garage, helaas moesten we dat afslaan vanwege de tour die gepland stond voor Fraser Island. De eigenaar van de garage liet zijn huis, land en hobby (grote vliegtuigjes bouwen en laten vliegen) zien. De mensen waren zo gastvrij, we mochten als we ooit terug zouden komen in Australië bij hun in wonen als we hier werk hadden. Geweldig! Dus de camper was weer als nieuw en wij waren weer helemaal happy. 's Avonds begon de Fraser Island tour. Fraser Island is het grootste zandeiland ter wereld. We hadden een group meeting met uitleg over de trip en met een samen gevormd groepje gingen we boodschappen doen voor drie dagen. In totaal waren we met zeven meiden. Twee Duitsers, twee Zweedse, één Zwitserse en wij zelf. Onze trip begon de volgende ochtend om 06.00u. We reden met vier 4x4 wd auto's die als je 21 was en een rijbewijs had zelf mocht besturen. Karen had het geluk dat ze samen met een Duits meisje de auto mocht besturen, dit betekent dus elke dag rijden op een geweldig zanderig eiland! Wat hebben we gezien:

Dag 1:
Lake Birrabeen,een schoon blauw meer erg mooi was en waar we heerlijk in hebben gezwommen. Central station, het hart van het regenwoud van het eiland.
Lake Wabby, de grootste zandduinen van het eiland met een mooi meer waar je spavisjes had. Je weet wel dat geknabbel aan je tenen.
's Avonds sliepen we op het eiland, aan het strand in kleine vier persoonstentjes in een kamp. We sliepen op een matje van wel 1 cm dik, je kunt je wel voorstellen dat dit niet heel comfortabel was. Met drie dagen geen douche gingen we weer back to basic.

Dag 2:
Eli Creek, een heel koud stromend riviertje waar je zo van kon drinken. Het schoonste water van het eiland.
Maheno shipwreck, in 1836 is het daar gestrand. Nu is het een icoon voor Fraser Island.
The Pinnacles, gekleurde zandformatie wat lijkt op rotsen.
Champagne Pools, lijkt op een jaccuzi door de golven die tegen de rotsen aan slaan. Daarachter zit een pool.
Indian head, het meest oosterlijke punt van het eiland met een 360° uitzicht.

Dag 3:
Lake MCKenzie, het mooiste meer van Fraser Island.
Na de lunch was het weer tijd om met de ferry terug te gaan na het vaste land. Als afsluiter gingen we met onze camper even 18 pizzaatjes ophalen bij de dominos om die gezellig op te eten met z'n allen. Fraser Island is één van onze hoogtepunten tot nu toe. Super gaaf en een leuke groep mensen!

De dag na terugkomst zijn we weer verder gaan touren naar Rainbow beach, waar een geweldige lookout was over zee met een enorme zandduin achter ons. Na een regen- en stormachtige nacht reden we door na Noosa. Een leuk, maar heel toeristisch stadje. We hebben hier een coast walk gedaan in het national park. Super mooi uitzicht op Noosa en de zee en schildpadden gespot. De volgende dag hebben we op de Noosa river een bootje gehuurd samen met een andere Nederlandse jongen. Dit was een relaxte dag!
De volgende morgen hebben we de sunshine coast gezien. Waarna we vervolgens zij doorgereden naar Bunderim rainforest park. Hier hebben we een wandeling gemaakt door de rainforest en de serenity falls gezien. Tot onze schrik hebben we hier onze eerste grote spin gespot, brrrrr! Onze volgende bestemming was de Glass House Mountains, hier hadden we een super mooi uitzicht over meerdere en verschillende bergen. De volgende ochtend kwamen we al vroeg aan in Brisbane. We zijn Brisbane gaan verkennen met de gratis cityhopper, een ferry waar we gratis gebruik van konden maken. Aan het eind van de middag hebben we contact gezocht met Greg, de local uit Brisbane die we eerder bij een tankstation in Rockhampton hadden ontmoet. Hij nam ons mee uiteten na één van de beste restaurants die wildlife serveerde in Brisbane. We hadden een 7 gangen diner, bij elke gang een passende wijn. Wit, rood, port, alles kwam voorbij. We aten o.a. Kangaroo, emu, krokodil en possums en een typisch Australische amuses. Jullie kunnen het je vast niet voorstellen, maar het wad heeeeerlijk! Daarna gingen we naar twee barretjes waar hij normaal gesproken optreed, waar we andere vrienden van hem hebben zien optreden. Erg leuk! Als afsluiter nam hij ons midden in de nacht mee naar de Mount Coot-Tha lookout point, een prachtig uitzicht over de stad Brisbane. Geweldig al die lichtjes! Na wat wijntjes besloten we terug te gaan naar onze camper, die midden in de stad, langs de rivier onder de grootste brug van Brisbane stond geparkeerd. We namen het risico om in onze camper te gaan overnachten. Gelukkig geen onverwachte bezoekjes gehad aan onze deur. Na een paar uur slaap hebben we onze reis doorgezet langs de Gold Coast en Surfers Paradise met als eindbestemming Chiderah waar we onze was konden doen en om uit te brakken van de avond ervoor.
De volgende dag zijn we naar Byron Bay gereden. Een leuk hippiestadje met veel knappe surfdudes. Genoeg om naar te kijken dus. Het stadje had veel leuke winkeltjes. We hebben eerst onze surfles voor de volgende dag geboekt en hebben daarna lekker op het strand gelegen. De volgende ochtend was onze surfles, we gingen eerst een goede surfspot vinden. Het was super leuk om te doen! Naderhand voor de allerlaatste keer afscheid genomen van een Nederlandse jongen die we al aan het begin van onze reis in Cairns hadden ontmoet. We hadden hier even gefixt, dat we stiekum gebruik konden maken van een douche. Soms moet je een beetje creatief zijn als je veel op gratis campings staat zonder douche. Na een overnachting zijn we via Coffs Harbour naar Bellingen gereden waar we hebben overnacht. De volgende ochtend zijn we al erg vroeg vetrokken voor de watervalroute. We hebben deze dag wel 400 km gereden. Het was een route in de binnenlanden, maar één van de mooiste die we tot nu toe hebben gereden. We hebben hier super mooie watervallen gezien, waaronder de twee na grootste waterval van Australië (Wollomombi Falls). Helaas was er weinig water te zien, omdat het zo droog is daar. We eindigden die dag in Port Macquarie, waar we in een super gezellig en huiselijk hostel verbleven (we sliepen wel in de camper). De dag erna zijn we in dit plaatsje naar het koala hospital geweest, mooi om te zien dat er vrijwilligers zijn die zich inzetten voor zieke koala's, verbrande koala's (door bosbranden) en koala's die zijn aangereden. Daarna zij we doorgereden naar het Booti Booti National Park in Cape Hawke, een mooie lookout point. Onze eindbestemming was vervolgens Nelson Bay. Hier hebben we de summitwalk gedaan in het Tomaree national park, dit was een super steile klim. We kwamen bezweet en buiten adem aan op de top. Whauw wat een uitzicht was dat! Van juli tot oktober kun je daar walvissen spotten, maar buiten dat was het geweldig. Vervolgens zijn we naar onze overnachtingsplek gegaan, de Middle Rock Holiday Resort. De naam klinkt duur, maar dit was de goedkoopste. 's Avonds zijn we op aanraden van de vrouwen van de receptie naar Anna Bay gereden, om daar de zonsondergang te bekijken. Mooie zee met enorme zandduinen erachter, whauw! Omdat Nelson Bay een leuke stadje is hebben we nog een nachtje bijgeboekt. We schrijven nu onze blog terwijl we heerlijk aan het zwembad liggen. Aankomend weekend denken we in Sydney aan te komen, we zijn erg benieuwd!

Jullie horen wel weer van ons!
Groetjes!

• 25 November 2015 - 10:44

Oma Bakker:

Astrid wat is het leuk om jullie reisverslag te lezen. Zo genieten wij ook met wat jullie allemaal meemaken. Geweldig . Geniet nog maar lekker want de tijd gaat zo snel. Liefs voor jullie allebij en een dikke knuffel. Oma

• 25 November 2015 - 15:30

Annie:

Hallo meiden,

Leuk om weer eens wat van jullie belevenissen te lezen, zo te zien zijn jullie behoorlijk ondernemend. Gelukkig maar wat dit doe je maar een maal in je leven. Geniet er nog maar goed van want voor je het weet is het voorbij.

Hartelijke groeten, Annie

• 28 November 2015 - 09:09

Barbara:

Hoi Lieve Meiden

Wat is het leuk om jullie reisverslag te lezen!!! Wat een avondtuur en wat hebben jullie veel gezien en gedaan!!!. Ben echt zo trots op jullie hoe jullie dit doen. Geniet maar lekker !!!! Ik mis jullie wel

Dikke knuffel
    Barbara

• 28 November 2015 - 10:27

Maria Bos:

Top damens,,,
    Ga door,,,,
    Het is nog een heerlijk lange tijd te gaan,,,
    Ach eigenlijk bestaat tijd niet, maar jullie wel....
    Nuffels
    Mari

• 30 November 2015 - 21:49

Danny Oostewechel:

Hallo Karen en Astrid.

Wat een geweldig reisverslag, als je het leest, dan beleef je het zelf mee.
    Doe de dingen die je nog graag wilt doen, dat pakken ze nooit meer van jullie af, jaaaaaaaren later geniet je nog van deze prachtige reis en je bent een grote ervaring rijker.

Groetjes uit het regenachtige en winderige Deventer.